June 01, 2011

look strong, but deep inside im fragile

hurm, xtahu nak cakap ape. 
sejak dr petang td aku rse hati ni x benti2 menangis n merintih. 
bnyak mnde yang aku pk esp my studies. 
sempat ke nak habiskan semua subjects tu in this one month or 4 weeks time ?!?!? 
boleh ke aku join shabat2 aku yang akan ke klang nanti !?!? 
just thinking bout it make me worried and my heart ache so much. 
the only diff is that im not crying, either the tears wont come out anymore or i just try my best to hold it.
and now i started to blame myself to the point that i cant focus on my studies.
believe it or not, since aku dapat tahu yang aku xlepas, xpernah sekali pun air mata ni jatuh.
mungkin sebab aku dah expect akan kne supple ?!?!?!
takut plak kalau2 aku akan mengalami depressi yg x di jangka. huhu




sekarang ni lah baru rse bertapa susahnye supple.
mmg x dinafikan yang 2nd year punya subject bg aku susah.
more to memorise things/facts and a lots of new terms learnt esp pathology.
sgt memerlukan imaginasi yang tggi untuk mengingat.
td pg ade kelas parasitology with prof.suresh.
as usual his words really encouraging (ye ke ?!?!) and makes me think.
masuk kelas tu bukan rse macam masuk kelas parasit biasa tapi itu KELAS MOTIVASI
he personally said that if any of you feel down/depress just knock his room and for sure you will get free-of-charge motivation. XD


thanx pd korang2 yang concern pasal aku.
tnya aku ok ke x. realitinya aku x tahu ape yang aku rse.
nak kata ok pun x juga, nak kata x ok pun salah aku.
korang suruh aku nangis puas2, tp aku x buat pun sebenarnya.
still holding the tears til now. :I <---try to smile here....


p/s :: maybe i need a shoulder to lean and words keep on encouraging me, so that aku x pk negatif sgt. or maybe i should cry ?!?!? 



8 comments:

Sora_Noctis said...

umi, ko x nangis tu sbb ko cube didik hati untuk terima takdir. x salah nak nangis, tapi jgn sesekali rasa down mase tgh supp. jadikan perasaan cemburu kat kwn yg da pass sbg booster n x pyh pikir sgt sempat cover semua ke x, just study at your own comfortable pace n the rest will follows. enjoy supp, insyaAllah =D

Anonymous said...

hype umi! yakin2! insyaAllah.. rezeki Allah datang tanpa diduga ^__^

shahdattul mawarni indahwan shahputri said...

mase dulu, lepas ape yg jd kat aku, aku depressed sgt. teramat. sampai ak nak give up medic. plus, aku tak study langsung, g lecture tak salin nota, nota print out pun, aku tak amik,tdo kat lecture hall, ponteng (ko pon tau cm ne).

mase study week, semua bnde sangat baru pada aku. mse tu baru aku bukak buku, and past year. Demi Allah,FIRST TIME. aku tak tau nak start dri mne. aku bace n try je ingat semua bnde. nak refer yg salin kat lecture hall, takde plak 9sbb x salin). nak try ingat ape lecturer ckp, tak ingat (sebab tdo, ponteng). sebab tu, aku tak tido malam2. try cover study.

lepas tu, aku smpai tahap nak give up. aku pernah ckp, klau kene supple aku redha. sebab aku tau aku tak akn pass dgn ilmu yg aku ade. usaha sikit je kottt..paper exam pon, lagi bnyk aku tak jawab, dri bertulis...SUMPAH. tu yg buat aku yakin, aku akan kene supple..sampai aku jumpe ayat ni..

"Yang dilihat & diukur bukanlah sejauh mana usahamu, Tapi yang diharap sejauh mana tawakkalmu, Percaya nan jitu. Pergantungan pdNya..
Tapi tidak bermakna pula tidak perlu berusaha. Usahalah semampumu...tapi jangan sesekali berakidah bahawa banyaknya usahamu ..penentu kejayaan..
Tetapi berimanlah bahawa TAWAKKALMU itu padaNYA...Itulah penentu kejayaan..
Kejayaan bukan milik sesiapa. Tetapi adalah milik ALLAH.."

lepas tu, setiap ape aku buat, aku letak harapan yg tinggi dan tak berbelah bagi pada Nya. aku yakin, ape yg berlaku adalah yg terbaik utk aku..

".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." ( QS. Al Baqarah: 216 )

kite slalu mintak ketabahan bile ade musibah.
selalu mintak sabarkan hati, bila dlm masalah.
selalu mintak kekuatan utk hadapi dugaan. tp, semua tak dtg bergolek..

ALLAH bgi musibah, kite bina KETABAHAN dlm dir,
ALLAH bagi masalah, kite SABARKAN HATI
ALLAH bgi dugaan, kite bina KEKUATAN dlm diri.

kan?? mcm yg Allah jnji dlm surah Al Baqarah:216, ko tak suke dugaan, tp Allah bagi sebab Allah nak ko lagi KUAT luar dan dalam. =)

so, jgn give up k. Dia sentiasa ada untuk dgr hambaNya, mengadulah pada Dia, insyaAllah, lagi tenang ko rase nnti..

sesungguh Dia lah yg memberi kesedihan, dan Dia lah yang memberi kegembiraan =)

(sorry. terpanjang. ko tau2 la kan, aku ni, susah nak ckp bnde2 cm ni dgn org) teehee~

umi.farhana said...

@L :: thanks. insyaALLAH, sama2 lah kte buat yang sebaiknya.

mas :: time kasih. :))

smis :: first of all, mmg sgt panjang ini komen. huhu

thanx for the words, the support and all. aku akn bangkit semula dgn semua yang aku ade either physically or mentally esp.

all i need now is to be positive and pray for the stronger back from ALLAH.

shahdattul mawarni indahwan shahputri said...

betol tu umi!!!

Trust in ALLAH won't make the MOUNTAIN SMALLER,
But will make CLIMBING EASIER.

Don't ask Him for a LIGHTER LOAD,
but ask Him for a STRONGER BACK!

aciredahje said...

hey umi farhana!

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): “Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir”. (QS. Al Baqarah : 286)

"Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini). (QS. Al Insyirah : 5-8)

janji Allah pasti. Be strong Umi.
:)

sory interframe. :)

umi.farhana said...

aciredahje :: at first, siapakh ini?!! hehe. ekin rupanya.

thanx alot for the words. really encourage me. never ever give up. :))

smis :: XD

aiman9099 said...

isyallah, kita sume lepas..
amin..